از سیل تا کرونا: نگاهی به الگوی خرید کاربران دیجی متاع در سال ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۸ با وقوع سیل آغاز شد و برای مدتی آدم فدایی نقاط دون تاثیر را دچار مشکل کرد. اواخر سال نیز با شیوع گسترده ی ویروس کرونا در ایران اندوه زمان شد که باوجود عادت مسافرت انسان داخل این فصل، باز بی آرامی آن ها را درون بناء های شان نگاه داشت تا آغاز سالی نوظهور را از سر بگذرانند. بناء نشینی آدم در زمان الزام به تعطیلی مراکز پرجمعیت، اثرات واریته بر اجتماع و کسب وکارها داشت و یکی از تأثیرات آن در الگوی فروش آدم دیده شد.

دیجی کالا با ترویج گزارش سال ۱۳۹۸ به نشانی ارشد ترین فروشگاه اینترنتی فعال ایران، نگاهی براق را درون مورد شرایط بازار خرده فروشی آنلاین داخل کشور عرضه داده است. نگاهی به آمار و ارقام ارائه شده داخل این گزارش نشان از این دارد که دیجی کالا ماهانه میزبان بیش از ۲۶ میلیون بازدیدکننده است. با توجه بوسیله صعود ضریب خاصیت اینترنت در ناحیه به بالای ۹۰ درصد، بالا بودن تعداد دیدار چندان عجیب نیست، ولی نکته ی حائز وقار تو این بین، سهم کمتر لقمه فروشی آنلاین درون ملک است. البته با نگاهی به تعداد تراکنش های آنلاین ثبت شده توسط شاپرک که افزایشی ۳۲ درصدی داشته، می قابلیت گفت که تو سال ۱۳۹۸ تماشاگر افزودن خرید به صورت آنلاین بوده ایم.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط دیجی کالا، سهم خرده فروشی آنلاین داخل کشور تحت ۲ درصد است این داخل حالی است که تکه فروشی آنلاین تو گره سهمی ۲۵درصد، در بریتانیا ۲۲درصد و در آمریکا سهمی ۱۱ درصدی دارد.

از دیگر آمار ارائه شده از میزان ملاقات کاربران باید به این نکته اشاره کرد که دیجی کالا تو یک روز عادی ۵/۴ میلیون ملاقات ازطریق وب سایت و اپلیکیشن خویشتن دارد؛ متوسط زمان دیدار حدود ۵دقیقه برای وب سایت و حدود ۹ دقیقه برای اپلیکیشن گزارش شده است. 

گزارش جدید مدال می دهد که اکثر مشتریان دیجی کالا، حداکثر دوبار در سال از این فروشگاه معامله می کنند. همان نعوظ که در محسوس کوچکتر هم مشاهده می کنید، ۲۵درصد از مشتریان وفادار، در کمینه از دو ماه، مکرر بوسیله سراغ دیجی کالا و خرید از آن می روند.بخاطر بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

افزایش تعداد کاربران موبایل در ایران به نمو بازدید از وب سایت ها نیز کمک یدکی کرده است؛ حالا عمده ترین ابزار کاربران برای دیدار و خرید از دیجی کالا، اپلیکیشن و موبایل وب این فروشگاه است، درحالی که تنها ۳۱/۷ از کاربران برای این منظور از رایانه ی شخصی شان استفاده می کنند. پرداخت ۵۲ درصد از پند ها داخل دیجی متاع ازطریق حضور اینترنتی انجام می شود؛ البته مدل پرداخت اینترنتی به دلیل شیوع ویروس کرونا همچنین تکثیر یافته، چراکه روش پرداخت تو محل فعلا حذف شده است. بااین حال پرداخت حجم زیادی از سفارش ها به عارض اینترنتی، مدال از اطمینان بوسیله خرید از فروشگاه درصورت رضایت از ابتیاع و حتی نارضایتی از آن را دارد.

یکی از عاداتی که هنگام سال های اخیر برای عده ی زیادی از کاربران ایرانی لباس گرفته، جست وجوی کالای موردنظر در دیجی لوازم است؛ درواقع تعداد زیادی از کاربران بازدیدکننده از دیجی کالا، از این فروشگاه فروش انجام نمی دهند.

بخاطر بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

همان طور که مشاهده می کنید، کاربران در ایران بیش از همه، (بوسیله ترتیب) موبایل، هدفون، کنسول بازی، ارسی و اسباب بازی را داخل دیجی کالا جست وجو می کنند. ولی رتبه ی مربوط باینده پس از اسباب ورزش که امسال به فهرست پرجست وجوترین اجناس دیجی متاع تکثیر شده، ماسک تنفسی است؛ البته دستکش هم در جایگاهی کمی پایین تر از ماسک و اعلی از اجناسی متشابه مودم، تبلت، هارداکسترنال و ساعت هوشمند قرار می گیرد. تمام این ها نشان می دهد که عالمگیر ویروس کرونا، تنها طی دو ماه باعث تغییر الگوی مهمی در خرید مردم شده که این موضوع ابعاد مثبت بسیاری دارد.

آسودگی بخاطر خرید لوازم ضروری، رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی و کاهش رفت وآمدها بوسیله عزیمت کنترل مسری ویروس کرونا، همه به پشت اعتماد و عملکرد فیروز دیجی کالا رخ داده اند.

با تکثیر استعمال از اینترنت در زمان شیوع ویروس کرونا، بوسیله طور کلی میزان خریدهای اینترنتی بوسیله شدت افزایش یافت و دیجی کالا غم از این قاعده مستثنی نبود. مسری کرونا احتیاج به بسط اقتصاد دیجیتال و الکترونیکی شدن بیشتر خدمات مختلف و البته خرید اجناس گوناگون را بیش از پیش فاش کرد. برنامه های اعلام و عملی شده ازسوی وزارت ارتباطات درون راستای تحقق همین نیاز نیز بستر فراهم رطوبت را نسبت به قبل برای انجام دادن الکترونیکی خدمات نشان می دهد.مقیاس رشد ریالی کالاهای به ابتیاع رفته

دیجی کالا اعلام کرده که از سال ۹۰ تا ۹۸ به رخ متوسط هر سال تماشایی اضافه ۱۰۶ بها تمام عیار ابتیاع ریالی بوده است. به اشعار بهتر، ارزش خاص سودا ریالی کالاها داخل دیجی رخت که براساس متمایز NMV یا Net Merchandise Value محاسبه شده، هر سال دو برابر بیشتر از سال پیش شده است. NMV شاخصی است که بها ریالی کل کالاها را با احتساب سفارش های انجام شده و سفارش های نقض شده شمارش می کند. با احتساب نمو مخلوط سالانه ی ۱۰۶ درصدی می استعداد چنین گفت که مقدار سره خرید ریالی دیجی رخت خلال ۸ سال زیاد از ۱۲۸ برابر سال مبنی (۱۳۹۰) شده است.پرفروش ترین دسته ی کالایی در دیجی متاع

همانطور که در تمثال پایین مشاهده می کنید، با وجود اینکه از نظر ریالی، گروه کالاهای دیجیتال بیشترین سودا را دارند، اما سهم بیع کالاهای خانه و آشپزخانه و خوردنی و آشامیدنی از رویت تعداد کالاهای به فروش رفته بیش بیشتر است. این نفاق فاحش درون ارج کالاهای دیجیتال به فروش رفته را باید در وارداتی بودن این کالاها و اضافه ارزش دلاری این کالاها عنوان کرد. برای شهید قیمت گوشی های هوشمند به نشانی محبوب ترین کالاهای دیجیتال طی سال ۱۳۹۸ به انگیزه افزایش مقدار قیمت دلار تزلزل بالایی داشت و هر روز شاهد تکثیر مقدار آن بودیم.

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنیدموفقیت دیجی رخت درون عرضه ی مستقیم رخت

آمار و ارقام منتشر شده نشان از این دارد که دیجی کالا تو کسب وکار خرده فروشی خود بوسیله دنبال کالاهایی رفته که تقاضای بیشتری بخاطر آن ها حیات دارد. بخش اعظمی از دسته های کالایی پرتقاضایی که دیجی کالا داخل تصرف وکار تکه فروشی خویشتن به سراغ آن ها رفته، مظفر شده اند تا خرسند مشتریان را همچنین فراخوانی کنند؛ می توان این طور تصور کرد که حضور دیجی کالا بوسیله تنهایی در تأمین این کالاها باعث شده تا خرسند کاربران فراخوانی شود؛ این موضوع با نگاهی به آمار گروه های کالایی که فروشندگان مارکت پلیس در آن درگاه پررنگ رطوبت دارند، مشهود است، چراکه درون این گروه های کالایی اغلب کاربران ناراضی هستند. آمار و ارقام نمایش شده نشان از این دارند که دیجی متاع برای ارائه ی یمین محصول، روی کالای سوپرمارکتی که راسته پررونق لطافت بی قراری دارد، تمرکز کرده است.

بخاطر بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

دیجی لوازم در تمام پاره های کالایی، خود نیز اقدام به تأمین رخت می کند، ولی تسهیم تکه فروشی در فروش خوراکی و آشامیدنی زیاد اعلی از سایر دسته ها است. جناب پررنگ دیجی متاع تو گروه ی کالاهای FMCG (خواه مواد غذایی تندمصرف) ذات تو موارد مختلفی دارد که از عموم ی اصلی ترین آن، خرید روکولند و ورود رسمی این فروشگاه به مملکت FMCG بود. 

بخاطر بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

یکی از نکات قابل توجه درون گزارش دیجی کالا، افزایش تنوع کالایی موجود در فروشگاه است که بخش بزرگی از آن به لطف مارکت پلیس ائتلاف افتاده است. دیجی لوازم پس از طرز اندازی مارکت پلیس درصدد آن بود تا عاقبت سال ۱۳۹۷ بوسیله تنوع کالایی یک میلیونی برسد. حال درون گزارش سال ۹۸ این فروشگاه می بینیم که دیجی کالا چیره شده تا داخل یک سال گذشته، تنوع کالایی خود را بیش از دوبرابر افزایش دهد. 

اضافه شدن مارکت نماینده نه فقط درون تنوع کالا، بلکه درون دسترسی کسب وکارهای مختلف به امکان سودا آنلاین نیز محسوس است. به لطف افزودن شدن میزان مارکت پلیس، اکنون بیش از ۶۰هزار فروشنده ی کوشا در دیجی کالا مشغول به فعالیت شده اند. افزایش تعداد فروشنده ها و تنوع کالا باعث شده تا فایده مارکت پاسبان دیجی لوازم تو تمامی استان ها و شهرهای کشور بیشتر شود؛ به گونه ای که اکنون اهالی ۱۲ هزار و ۲۳۰ روستا از دیجی کالا خرید می کنند.خریدهای گران تر در استان هایی با حجم سفارش کمتر 

تراکم مشتریان دیجی متاع به نسبت جمعیت هر استان، در تهران، البرز و یزد بیشتر و در استان های سیستان وبلوچستان، کردستان و خراسان شمالی کم از دیگر استان ها است. این درحالی است که ارزش ریالی وصیت ها تو تهران، خوزستان و البرز کمتر از سایر استان ها است.

بخاطر بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

همین موضوع نشان می دهد در استان هایی که تعداد سفارش کمتری ثبت می شود، انسان سفارش های گران رطوبت را ثبت می کنند. با افزایش شدن کالاهای سوپرمارکتی خواه تندمصرف نیز، این گروه کالاها اکنون بیشترین حجم سفارش های مشتریان دیجی لوازم را تشکیل می دهند؛ حال آنکه کالای تندمصرف عزب داخل تهران و البرز نمایش می شود. این موضوع تو سال های گذشته باعث شده تا دفعات فروش در دیجی کالا افزایش یابد و بوسیله طور همزمان، متوسط مبلغ سفارش ها کاهش پیدا درنگ.

موضوعی که با عالمگیر ویروس کرونا در تغییر الگوی خرید آدم همچنین تمایل می رفت، خرید بیشتر لوازم بهداشتی بود. اکنون بیشترین تعداد وصیت های مشتریان دیجی کالا به کالاهای سوپرمارکتی اختصاص دارد

در این میان، دیجی کالا گزارش می یواش که در روزهای اولیه هفته، میزان خرید کاربران بسیار بیشتر از روزهای انتهایی هفته است. رکورد بیشترین میزان فروش دیجی کالا اندوه داخل دو جشنواره ی مناسبتی یلدا و «این جمعه لازمت میشه» مصادف با هشتم آذرماه فروشگاه شکسته شده شده است.

به دیدن می رسد تغییرات فصلی نیز داخل تغییر ضابطه خرید آدم تاثیرگذار است. به نظر می رسد مشخصات روزهای زمستانی و پاییزی باعث می شود تا کاربران داخل نیم ی دوم سال هوی بیشتری برای ابتیاع اینترنتی داشته باشند. این موضوع در گزارش سالانه ی دیجی رخت نیز نهان نمانده است، بوسیله طوری که براساس گزارش این شرکت، دفعات خرید کاربران معمولا در نیمه های دوم هر سال اضافه می یابد. برای مثال در نیمه ی اول سال ۹۸، متوسط بها هر سفارش ۴۱۸هزار تومان بوده و در نیمه ی دوم سال به ۴۹۶ هزارتومان فصیح است.

یک نکته ی جالب در گزارش سال ۹۸ دیجی کالا، سن کاربرانی است که بیشتر از آن خرید می کنند. جوانان ۲۵ تا ۳۴ ساله زیادترین کاربران دیجی رخت هستند، اما ۷درصد از کاربران را نیز افراد با سن بالای ۶۵ سال تشکیل می دهند.

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

مطابق نظرسنجی پس از خرید از کاربران دیجی کالا، متوسط رضایت از چونی کالا ۸۰/۸، میزان کالای تقلبی بی قراری ۰/۰۱۶ درصد، ارج بازگشت کالا به دلیل خطای فروشنده ۰/۷۳ درصد و متوسط ارزش عدم تأمین رخت بی آرامی ۰/۴۱ است.

پرفروش ترین کالاهای دیجی کالا، از حیث تعدادی و ریالی خلال سال ۹۸ را در تصاویر زیر مشاهده می کنید:

دیجی لوازم با فراهم کردن فرصتی دراختیار برندهای ایرانی برای فروش محصولات خود، اکنون میزبان هزار و ۵۱۲ برند متنوع شده است. به عبارتی، سهم خرید تعدادی کالاهای ایرانی درون دیجی کالا ۶۹ درصد است.

پرجست وجوترین برندهای ایرانی درون دیجی کالا هنگام سال ۹۸، بوسیله تزیین تسکو، کامان، امرسان، ایکس ویژن و پارس خزر بوده است.

بخاطر بزرگنمایی روی شمایل کلیک کنید

پرجست وجوترین برندهای اجنبی در سال ۹۸ همچنین بوسیله زیبایی سامسونگ، اول، شیائومی، هواوی و نوکیا بودند. ترفیع رتبه ی هواوی در دیجی کالا می تواند حاصل همکاری با شرکت چینی داخل فروش محصولات همچنین باشد. 

بخاطر بزرگنمایی روی شمایل کلیک کنید پاسخگویی به نظرات و پیگیری مشکلات

ازمیان ۵میلیون نظر ارسال شده برای دیجی کالا، ۴میلیون دیدن از کار افتادن شده است. همچنین به برهان حیات برخی مشکلات تو ارسال و به خصوص چندمرسوله ای شدن موعظه ها، دیجی لوازم سعی می کند از دستیار پشتیبان های تلفنی و شبکه های اجتماعی خود بخاطر گوش دادن و پاسخ اعطا کردن بوسیله این مشکلات و انتقادها استفاده درنگ. حدود ۶۳درصد فعالیت تیم ارتباطات شبکه های اجتماعی دیجی کالا به توئیتر تعلق دارد و این تیم به طور متوسط در طول هفته بوسیله ۵۱۲ دید پاسخ می دهد. فعالیت آویشن پشتیبانی در اینستاگرام ۳۵درصد و در لینکدین ۲درصد است.بیشتر بخوانید:امکان غیرفعال کردن مصرف اینترنت موبایل با تعرفه آزاد مجهز شدنخستین گزارش سالانه دیجی رخت منتشر شدتست اینترنت 5G داخل ایران با سرعت دانلود ۱۵۰۰ مگابیت در دم انجام شدمقایسه گوناگون تعرفه اینترنت موبایل تو ایرانهمه گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام [به روزرسانی: ۳۰ تیر ۹۹]